Een paar weken geleden ben ik gevraagd of ik op de molenmarkt wil staan bij de Doesburgermolen. Gelijk in mijn agenda gekeken, en ja hoor! Ik kan 🙂

Op 12 mei is molendag en dan zijn er veel molens geopend om eens van binnen te bekijken. En dat geldt dus ook voor de Doesburgermolen! Jaarlijks staan hier eigenlijk altijd dezelfde kraampjes, dus erg leuk dat ik er nu ook bij mag komen staan!

Aangezien het een thema dag is, leek het me ook erg leuk om voor een thema mal te zorgen. Dus het internet afgezocht naar een mal van een molen… Dat viel vies tegen! Dus toen besloot ik om hem dan maar gewoon zelf te maken!

Plan A

Het eerste idee dat ik had, was om weer met gips te gaan werken. Net zoals met het alfabet. Alleen was het toen toch wel een andere situatie, en vloeibare gips vormt niet zo makkelijk. Dus ik had bedacht om eerst van klei iets te maken, daar een goedkope mal van siliconen kit van te maken, die weer vol te gieten met gips om het vervolgens netjes bij te schuren. Uiteindelijk zou ik dan van gips de professionele gietzeep gebruiken.

Maar, dat liep helaas niet zoals ik had gehoopt. Siliconenkit blijft toch een hoop geklieder en de 2 mallen die ik had gemaakt werden niet zo mooi als ik gehoopt had, en de 2e bleef zelfs aan de klei zitten. Aangezien ik geen zin had om helemaal opnieuw te beginnen, bedacht ik iets anders

Plan B

Op internet had mijn man één of ander modeleer plastic gevonden. Iets wat als je het in kokend water houd, zacht en moduleerbaar wordt, en op kamertemperatuur is het weer gewoon hard plastic. Bijkomend voordeel, het is te hergebruiken!

Met veel gedoe had ik eindelijk een potje met de plastic korrels in huis! (ruzie met DPD omdat ze niet bezorgden op de dag dat ze dat beloofden te doen, en vervolgens het pakketje gewoon voor de deur zette).

Als je de korrels in het water legt, dan worden ze transparant en vanaf dat moment kan je er mee aan de slag voor een minuut of 3. Best kort kan ik je vertellen! Dus ik moest hem regelmatig weer even in het water leggen.

Vervolgens had ik een homp plastic in m’n handen. Nog helemaal transparant, dus erg lastig om goed te vormen, zo zacht was het! Maar op een gegeven moment werd het wat harder, en lukte het al beter. Maar wel bleef het toch erg lastig om er even een vorm van een molen in te krijgen. Al helemaal in 3 minuten! Op een gegeven moment had ik wel een aardige vorm te pakken en waren alle wieken even lang. Uiteindelijk heb ik de voorkant helemaal glad gekregen door hem eerst te verwarmen en vervolgens op het aanrecht glad te drukken. Het was even 3 avondjes prutsen, maar ik ben tevreden! Rechtsonder het eindresultaat:

 Mal maken

Opgelucht dat ik hem op tijd had afgekregen, heb ik gisterenavond gelijk mijn gietrubber er bij gezocht. Ik had nog een restje over van het alfabet, en in gedachten was dat genoeg om nog een mal te maken. Van een transparant (waterproof) a4tje, heb ik een ovaal gemaakt en om de molen heen gezet. Ik goot de gietrubber er over heen, en… ik begon even te twijfelen of ik inderdaad wel genoeg had! Maar gelukkig, ik had precies genoeg! Hij was netjes ondergedompeld, maar ook weer niet te veel.

En toen was het wachten.. Het moet namelijk een paar uur staan voor het klaar is, en het was alweer 10 uur! Zodra ik vanmorgen wakker werd ben ik natuurlijk wel gelijk even gaan kijken. En hij was heel mooi gelukt! Gelijk ook even een zeepje gemaakt om te kijken hoe dat er uit zag, en ik ben erg tevreden!

Nu nog een paar extra maken en leuk inpakken!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte...

Als eerste op de hoogte zijn wanneer ik iets nieuws gepost heb? Laat je e-mailadres achter!